Olga Schmedlings intro til Morten Juvets utstilling i Bærum Kunstforening 8.2.2014 ”Run Rabbit Run”
«Hvordan gripe – for ikke å se be-gripe Morten Juvets mangfoldige omfattende kunstnerskap på 7 minutter ? Hvordan beskrive det kronologisk med ord på 7 min? Det er en olympisk gren jeg ikke har tenkt å begi meg inn på. Fordi Morten Juvets kunstneriske virksomhet tyter jo utover alle grenser og yngler ustanselig så det ikke – nettopp IKKE får plass i noe skap – i noen bås.
Hva er så alternativet? Jo – selvsagt noen KONSENTRISKE punkter – Noen punkter vi kan virvle noe opp fra – virvle noe opp fra dypet – et uendelig dyp – opp til overflaten for å la det bli ringvirkninger – som i vannet.
KONTRAST – FARGE -MOTIV
- Ett punkt – fra første stund- Allerede som debutant 19 år -tok maleriet ”Jordveps” 1972 pusten fra lokalpressen – bildet stakk seg ut – det stakk både i komposisjon, farge og motiv – og Dimensjonering – En jordveps i Monsterstørrelse – i Sort og Gult – foruroligende livaktig – Allerede her Dimensjoneringen av et insekt til en kjempe – forrykker fordreid naturlig størrelse – fantasi – Også advarsel – skremsel – forrykke Økologiske balansen Minutiøst malt – Farge i flaten – kontrast opp mot hverandre ”Harlekin” – 1973 – Debuterte på Høstutstillingen – nesten like tidlig som Edvard Munch – Dette bildet ble innkjøpt av Oslo Kommunes Kunstsamlinger Også et bilde med – farge-kontraster – Man kan mistenke Picasso og Cézanne som – også norske kunstneren Ransve – for å male en ”Harlekin” -drakt som er rutet bare som unnskyldning for å leke seg med kontraster – holde fargen i flaten – Figur/grunn-problematikken/Foran/Bak Hvilken farge ligger øverst – bak –
- Så langt FORMEN, men INNHOLDET – her er viktig for å forstå Morten Juvets posisjon i Norsk Kunstliv – ”Harlekin”- opprinnelig italiensk maskespill – men først og sist er Harlekin HOFFNARREN – klovnen – Alle kjenner klovnen, men klovnen kjenner ingen. Harlekin hoffnarr inntok en helt spesiell posisjon – ikke integrert i hoffet – i klanen – men en spesiell type utkikks-posisjon – en frihet som gjorde at han kunne ta bladet fra munnen og si hva han vil. Her kommer Morten Juvets SATIRE OG HUMOR inn. For svært nyansert – differensiert psykologisk innsikt – Utrolig skarp samfunnssatiriker – ikke minst bildene her
OVERSKRIDER BILLEDRAMMEN – UT SERIE – POP KUNST
- En kunstner er ikke nødvendigvis opptatt av ANDRE kunstnere – i klanen – i den Opphøyde kanon – kunst med stor K. Slik også med unge Morten Juvet Nettopp interesse for SAMFUNNET UTENFOR – ”The White kube” Utenfor galleriet – Interesse for POPULÆRKULTUREN – MASSEKULTUREN TEGNESERIER kunstnerne kalte seg selv ”ny-realistene” ikke bare amerikanske men franske.
- I Serien som går ut over billedrammen – som fortsetter – FORTELLER-TEKNIKK FANTASI FABULERING Drømmen om det lille røde huset, 1979 Løvetann-serie 1979-91, The River 1983 – i Svanens øye – Ikke minst BLÅ BY fra 1983 – utallige bitte små bilder i det store bildet – som FLUENS FASETT_ØYE – Eller KRYSTALLET – viser utallige aspekter – Gå på oppdagelse, overraskelse, aldri ferdig med – Persepsjonen – Knock-out. Så minutiøst malt håndverksmessig superdyktig samtidig – tematisk vidt og spredning
OVERSKRIDER – MALERI SOM MEDIUM -og POLITISK dimensjon gruppe ELG
- Overskrider Maleri som medium – Konsentriske formatet – det runde formatet, det er relieff-aktige rammer som utydeliggjør skillet maleri og ramme – og ikke minst er det ANDRE MATERIALER OG TEKNIKKER. LYSRØR ART 1978-82 Relikvieskrin – Kryssfinér – Trekasse – samlet Relikvieskrin Penger 1979 og Relikvieskrin Nasjonalisme -Samlet norske flagg, bilde av Hitler, en plakat Norges Ungdom – Juvet retter Advarende pekefinger mot Nasjonalismens fanatiske og fundamentalistiske side – noe vi en menneskealder etter ser i Norge i fremmedhatet
- Men Altså GRUPPE ELG – Du slo deg sammen med to andre kunstnere Nyutklekket fra Statens Kunstakademi i Oslo. Magne Rudjord og Petter Brønn ” Galleri 1 i Bergen april 1977 – Sympatiserte med Anarkosyndikalistene gikk i flaggborg. På Club 7 presenterte du ”MULTIMEDIUM” – og tok skrittet definitivt ut i mediemangfoldet – NB! Marianne Heske hadde riktignok introdusert video som medium for kunst, MEN Dere var tidlig ute med å utforske VIDEO som medium og samarbeidet med Medieforskeren Arild Boman på Universitetet
- Ikke Minst STORE MØNSTRINGEN PÅ KUNSTNERNES HUS Klassekampen skrev Utgangspunkt for diskusjoner om eksperimentell kunst og om eksperimenter i seg sjøl er en progressiv ting /Castro med tittelen ”lollipop” Også kontakt med Kjartan Slettemark Som nettopp hadde hatt stor utstilling på Museet for Samtidskunst
- Postmoderne – HUMOR – Den som kun tar og alvor kun alvorlig, harselas RABULIST- Gruppe Elg Hån mot småborgerlig fisefinhet og oppvurdering av folkets smak ”Elg i solnedgang” Georg Johannessen skrevet at Norske folk vi at kunsten skal være slik den ter seg utenfor hyttevinduet Altså Elg i Solnedgang Men Gruppe Elg innvarsler også en annerledes måte å betrakte NATUREN på
SAMTIDSKUNST – GJØRE OSS SAMTIDIG MED
- Det er mange nålevende kunstnere, men de er ikke nødvendigvis samtidskunstner. Av en samtidskunstner forventes en særskilt innstilling til TID – til hva kunstneren gjør oss samtidig slik filosofen Giorgio.
- Agamben beskriver ”What is Contemporary” Det kan være alt fra Naturens Makro kosmos til dens mikrokosmos – med den største selvfølge sidestilles alt fra Egyptiske relieffer /Stjernehimmelen /Livets små og store undere. Ikke minst ser vi dette i Juvets malerier.
- Men en grensesprengende natur- og kultur-opplevelse har preget Morten Juvets Kunst, og det er Oppholdet i Tanzania I Afrikas sorte kontinent langt fra den vestlige selvsentrerte eurosentriske kunst-kanon. Slik som i Latin Amerika med Magisk realisme representert ved Wifredo Lam med flere, fant Juvet i Tanzania et Billedrikt språk proppfult med metaforer
- Spesielt på Bortebane i Tanzania langt fra norske fjell, snø og ski, blir også TYDELIG hva Juvet forbandt med det NORSKE BJØRKESTAMME, som etter hvert skulle bli et HOVEDMOTIV Bjørkestammene – er malt naturtro – som om de er HER i rommet Igjen kontrast – som i de første bildene men nå Sort Hvitt- der står i klynger er få og mange – som et RASTER å SE IGJENNOM – å se PÅ for her er ved nærmere ettersyn også sommerfuglen Bjerkespinner – som har KAMUFLASJE-farger og skjuler seg i barken og går i ett med den .
IMAGINÆRE – SURREALISTISKE (FUGLANE )
- Jeg nevnte at det multimediale er kjennetegn på en samtidskunster, og Juvet mixer ikke bare materialer men også medier og disipliner. Han har laget relikvieskrin og arbeidet med TRE som materiale, og har gått videre med TRESKULPTUR. Det er surrealistiske anslag hos Juvet som spiller på ambivalens mellom språk og bilde som hos Magritte som var i dialog med språkforskeren Saussure, men også interesserte seg for psykoanalytikeren Lacan. Ifølge Lacan, representerer språket det symbolske felt, mens det er i det IMAGINÆRE FELTET vi fantaserer og projiserer- vi ser det vi forventer å se, og vi kan se syner på høylys dag. Juvet maner frem fantasier – tilsynelatende bekymringsløs lek, men landskap befolket av ”run, rabbit, run” er også er skremmende – ”Unheimlich” – øyeblikk, Jakt, flukt… Denne ambivalensen – det gåtefulle og surrealistiske har også Juvet agert ut med PERFORMANCE – På den første MOMENTUM i 1998 sammen med Kjell Erik Vindtorn- eller Triztan, ”VestEuropas poetiske håndgranat” som han kalte seg – ”Vi er i slekt med trærne” ”ser av og til ikke skogen for bare elg” drikke hverandres lepper og skygger i ny oppstandelse …med evne til å oversette……greinenes taktstokker i det veldige partitur …og får lyst til å oppslukes i en annen bildeverden”
MUSIKK – OMSLUTTER OSS
- Vi er inne i den. Når Beethoven eller Mahler – med stortrommer – pauker -og pikkolofløyter – dundrer løs i øret Eller også Rock Rytme – Gjentakelse – Selv Morten Juvets utgangspunkt for serien på 22 malerier ”Run Rabbit Run” er litterær, nemlig en dansk fortelling for barn, så er det like mye rock ”Run Rabbit Run”. For komponisten og musikeren er intervallet – mellomrommet like viktige som den enkelte tone, og er det noe man vet, er det nettopp dette – mellomrommene – eller flater som blir stående uten strøk – ”touch of hand” – spiller nettopp med i vår persepsjon – i Resepsjonen av maleriet
- DETTE makter Juvet å få til Fordi han overskrider det konvensjonelle formatet og brekker opp flaten i mange små fortellinger
UENDELIGHET MIKROKOSMOS MAKROKOSMOS
- På fransk har ordet ELG DOBBEL BETYDING – ”Elan” betyr både elg og LENGSEL – Er det noe Morten Juvets kunst både uttrykker og vekker så er det lengselen – de krystallinske fabulerende vandringer i lengsler – en higen i fantasiens uransakelige forunderlige lengtende mennesket som både står på jorda og er slått av svimmelheten. For slik Henrik Wergeland beundret Jan van Heusums blomsterstykke, de bitte små detaljene, kronbladene, insektene og vanndråpene, slik blir vi målløse – bragt til taushet av Morten Juvets grenseløse fabulerende univers – de minutiøse detaljene, den ustoppelige fantasien Så vi blir svimle – Svimmelheten som forfatteren Milan Kundera aldri slutter å skrive om , i tilværelsens svimmelhet, eksistensens svimmelhet.
- Tilsynelatende er bildene tilforlatelige – men når vi studerer dem nærmere så virvles mye opp dypet – et uendelig dyp – opp til overflaten for å la bli ringvirkninger – som i vannet .»